سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : چهارشنبه 89/4/2 | 1:7 صبح | نویسنده : دامپزشک مزرعه

بنام حضرت دوست ...

آیا لاک پشت ها سرگرمی خوبی برای کودکان ما هستند ؟لاکپشت

خطر انتقال باکتری سالمونلا از لاک پشت ها و خزندگان به انسان امروزه به اثبات رسیده است . بیش از 2500 سروتیپ از گونه های سالمونلا تاکنون شناسایی شده که از این تعداد 200 سروتیپ برای انسان بیماری زا هستند .  سالمونلوزیس بیماری خطرناک و بالقوه کشنده ای بویژه در کودکان و اشخاص با سیستم ایمنی ضعیف می باشد . مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا(CDC1) تخمین میزند سالیانه 4/1 میلیون نفر در آمریکا مبتلا به سالمونلوزیس می شوند که حدود 74000 مورد در سال در ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با خزندگان ، دوزیستان و لاک پشت ها در انسان ایجاد می گردد که خود موجب ایجاد نگرانی در سطح بهداشت جامعه است . این گزارش در عین حال به این نکته اشاره دارد که بچه ها بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری سالمونلوزیس منتقله از لاک پشت ها و خزندگان هستند و این در حالی است که تعداد کثیری از صاحبان این حیوانات هنوز از خطرات احتمالی بی اطلاع هستند .

CDC توصیه می کند که خزندگانی همچون لاک پشت ها و همچنین دوزیستانی مثل قورباغه ها را نباید در    خانه هایی که بچه های کمتر از 5 سال یا افرادی که به هر دلیلی دچار مشکلات سیستم ایمنی در آنها زندگی    می کنند ، نگهداری شوند . بعلاوه این افراد باید از تماس مستقیم و غیر مستقیم با این حیوانات به شدت اجتناب کنند . همچنین کودکان نباید مراقبت از این حیوانات را در منزل عهده دار باشند .

سابقه ارتباط بین بیماری سالمونلوزیس و لاک پشت ها :

در آمریکا و در دهه 1970 میلادی و به دنبال علاقه عمومی به نوعی لاک پشت بنام Ninga ، میلیون ها قطعه بچه لاک پشت به عنوان حیوان خانگی در منازل نگهداری می گردیدند ، به طوریکه در 4% از خانه های ایالات متحده این حیوان دیده می شد . در آن زمان این نوع لاک پشت ها به سرعت برای فروش پرورش داده و بچه های 2 و 3 ساله و حتی بزرگترها با این حیوانات بازی میکردند . بر اساس برخی گزارشات به دلیل کم بودن سطح آگاهی مردم از بهداشت در آن زمان ، حتی تعدادی از آنها ، لاک پشت ها را در دهان خود می گذاشتند و یا از آبی که لاک پشت ها در آ ن شنا میکردند ، می نوشیدند . پس از آن و در مدت کوتاهی14% از کل موارد سالمونلوزیس در آمریکا مربوط به سروتیپ های مربوط به خزندگان و این نوع لاک پشت بود . به دنبال آن اداره غذا و داروی آمریکا(FDA) از فروش و توزیع این لاک پشت ها جلوگیری کرد که این امر باعث کاهش عفونتهای انسانی ناشی از سالمونلای وابسته به خزندگان گردید . اما افزایش دوباره این بیماری در سالهای اخیر شاید ناشی از در دسترس بودن و تمایل دوباره مردم به نگهداری گونه های مختلف خزندگان و دوزیستان در منزل باشد . از آنجا که  بیش از 90% خزندگان و دوزیستان به طور طبیعی و بدون هیچگونه علائم کلینیکی ، ناقل طبیعی باکتری سالمونلا هستند ، می توان هم? این حیوانات را یک منبع مهم این باکتری تلقی کرد .

نکته مهم این است که انتقال عفونت هم به صورت تماس مستقیم مثل دست زدن به لاک پشت ها و هم به صورت غیر مستقیم مانند تماس با سطوح آلوده یا شستشوی آنها در آشپزخانه ها می تواند رخ دهد .   

عفونت سالمونلایی در انسان :

این باکتری عمدتاً باعث گاستروآنتریت در انسان با علائمی مثل تب ، تهوع ، درد شکم و اسهال می شود . کودکان و افراد سالمند و کسانی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند بسیار مستعد به عفونت خطرناک سالمونلایی با عوارض شدیدی همچون مننژیت(تورم پرده های مغز) هستند . هر چند طبق گزارش CDC در سال 2001 ، از مجموع 7243 مورد بیماری سالمونلوزیس با منشاء غیر انسانی که باکتری از آنها جدا گردیده ، تنها 207 مورد مربوط به سالمونلوزیس وابسته به خزندگان می باشد ، اما با افزایش علاقه مردم کشورمان به نگهداری از لاک پشت ها ، باید به شدت مراقب این بیماری بویژه در کودکان باشیم .


SOURCE (Species)

NUMBER (%)

Bovine (cattle)

2,670 (36.9)

Porcine (pig)

1,486 (20.5)

Turkey

914 (12.6)

Equine

908 (12.5)

Other Domestic Animals

364 (5.0)

Other Birds / Wild Animals

303 (4.2)

Chicken

298 (4.1)

Reptiles

207 (2.9)

Other

93 (1.3)

TOTAL

7,243

Clinical Salmonella Isolates from 7,243 Nonhuman Sources (Ref: CDC Salmonella Annual Summary 2001)


توصیه های بهداشتی :

1-  صاحبان لاک پشت ها باید از خطر بالقوه انتقال بیماری سالمونلوزیس توسط حیوانات خود ، آگاه باشند .

2- لاک پشت ها نباید در خانه هایی که بچه های کمتر از 5 سال یا هر شخصی که دچار ضعف سیستم ایمنی در آن زندگی می کنند ، نگهداری شوند .

3- افراد فوق باید از هر گونه تماس مستقیم و غیر مستقیم با آن ها خودداری کنند .

4- بلافاصله پس از دست زدن به لاک پشت ها ، خزندگان و دوزیستان ، دست ها باید با آب و صابون شسته شوند .

5- به این حیوانات نباید اجازه گردش آزاد در منزل و آشپزخانه داده شود .

6- قفس و لوازم مربوط به این حیوانات نباید در آشپزخانه تمیز شوند .

7- در مهد کودک ها و مدارس از نگهداری این حیوانات باید جداً خودداری کرد .

8- به هر حال اساس نگهداری لاک پشت ها ، نگهداری از آنها در یک منطقه مشخص و محدود است . این منطقه را می توان به راحتی از آلودگی پاک و ضد عفونی کرد .


دکتر شهرام موحدی

(اداره کل دامپزشکی استان اصفهان)

MOVAHEDI52@YAHOO.COM





پیچک