سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : پنج شنبه 89/1/19 | 3:34 عصر | نویسنده : کامران مینایی

زندانی معلق در آسمان

زندانی معلق در آسمان

معماران مالزیایی در تازه‌ترین شاهکار خود، زندانی معلق بر فراز شهر را پیشنهاد کرده‌اند که علاوه بر جداکردن ایمن زندانیان از شهر، انگیزه کافی را در آنها برای اصلاح رفتار و بازگشت به اجتماع برمی‌انگیزد.

زندان و زندانیان از قدیم یک مشکل جدی برای تمام جوامع محسوب می‌شدند. همواره تلاش شده است تا زندانیان از شهروندان خوب جدا نگاه داشته شوند، در حالی‌که شاید ساده‌تر باشد که بعضی از آنها را به نوعی به جامعه بازگرداند.

به گزارش پاپ‌ساینس، اکنون دانشجویان معماری مالزیایی راه‌حل خلاقانه‌ای را برای این مشکل قدیمی ارائه کرده‌اند، یک زندان‌شهر هوایی که این امکان را فراهم می‌کند تا زندانیان در عین حالی‌که در مزارع و کارخانه‌های آن کار می‌کنند، با شهری که در زیر این زندان قرار گرفته‌است نیز در تعامل باشند.

مجرمان زندانی، کارمندان زندان و محموله‌های باری با استفاده از پایه‌های نگهدارنده زندان، بین شهر و این زندان بزرگ هوایی در رفت و آمد هستند. هر کدام از این پایه‌های نگهدارنده برای منظور خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل مسیر آسانسور باری، مسیری برای جابه‌جایی بیماران و مسیری جهت انتقال نیروهای ضد شورش است.

سلول‌های این زندان چشم‌اندازی از دنیای زیرین را در اختیار زندانیان قرار می‌دهد. این چشم‌انداز منبع الهامی برای آنها در حین انجام فعالیت‌های روزانه‌شان است. این ایده توانست از بین 430 ایده مختلف از 42 کشور دنیا، جایزه نخست مسابقات Skyscraper را به خود اختصاص دهد.

به نظر می‌رسد رویکرد مورد استفاده در این ایده از روش‌های بازپروری زندانیان که تلاش می‌کند تا با آموزش و کار زندانیان، آنها را به افرادی مفید برای جامعه تبدیل کند، الهام گرفته شده است. همچنین این ایده شباهتی به برخی زندان‌های قدیمی دارد که با استفاده از جزایر دورافتاده یا مکان‌هایی با موانع پیرامونی سراسری، می‌کوشیدند تا مانع فرار زندانیان شوند.

این زندان هوایی همچنین می‌تواند رویکرد مستعمرات تبعیدگاهی را که در آن زندانیان در مکان‌های دورافتاده رها می‌شدند، برای همیشه منسوخ کند. واقعا چه کسی در دنیا هست که نخواهد یک زندان هوایی داشته‌باشد؛ زندانی که به‌نظر می‌رسد در بالای شهر شناور است، مانند آنچه که در فیلم District 9 نشان داده شد؟

منبع : خبر آنلاین




پیچک