سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : یکشنبه 88/9/22 | 8:15 عصر | نویسنده : روح الامین

کشف دلیل کر شدن

ژن‌های خانواده‌ی «کلودین» حداقل به 24 فقره می رسد و پروتئینی را تولید می کنند که مانع حرکت یون‌ها از جمله پتاسیم در بین سلول‌ها می شود.

کشف دلیل کر شدن ، ژن کری

دانشمندان نقص ژنتیکی را که عامل کری در موش‌ها است کشف کردند که این اقدام خود به کشف پروتئین جدیدی شده که سلول‌های حسی گوش را محافظت می کند

خبرگزاری «ایرنا» گزارش داد که پژوهش‌گران دانشگاه «آیوا» وابسته به دانشگاه دولتی کانزاس اعلام کرده‌اند که کری ارثی یکی از مرسوم‌ترین نقص‌های مادرزادی است درحالی‌که بیشتر‌ ژن‌هایی که در شنوایی دخالت دارند ناشناخته اند. از آنجایی‌که ژنتیک صوتی آدم‌ها و موش‌ها بسیار شبیه به یکدیگر است در این تحقیق از موش‌ها به عنوان نمونه‌های آزمایشگاهی استفاده شده است.با استفاده از یک موش نمونه کر، پژوهش‌گران مشخص کردند که نقص منجر به کری را در ژن «کلودین 9» کشف کردند. این ژن تحول یافته نمی تواند پروتیین کلودین 9 را تولید کند که براساس این تحقیق وجود این ژن برای حفظ میزان توزیع پتاسیم در گوش داخلی ضروری است.ژن‌های خانواده‌ی «کلودین» حداقل به 24 فقره می رسد و پروتئینی را تولید می کنند که مانع حرکت یون‌ها از جمله پتاسیم در بین سلول‌ها می شود.به گزارش« ایرنا» از یونایتدپرس «پروفسور باتند بانفی» محقق ارشد تیم دانشگاهی« آیوا» ضمن این مطلب گفت:سلول‌های حسی عضو شنوایی در یک مایع پتاسیم زیاد در یک سو و مایع پتاسیم کم در طرف دیگر شناورند. ما به این نکته دست یافتیم که «کلودین 9» برای حفظ میزان پتاسیم در دو سو و جدا نگاه داشتن آن مهم است.این جداسازی باعث می شود تا سلول‌های حسی از مسمومیت پتاسیم مصون بمانند. به گفته‌ وی که در ژورنال «پی ال او س ژنتیکز» آمده است هنگامی‌که «کلودین 9» تحول پیدا می کند، پتاسیم جریان نادرستی را در سلول‌های حسی طی می کند که این امر منجر به از بین رفتن سلول‌ها شده و سلول‌های بازمانده نیز دچار نقص کنشی می شوند.

 

 منبع خبر : ایرنا




تاریخ : یکشنبه 88/9/22 | 5:47 صبح | نویسنده : روح الامین

ماساژ پوست سر و طاسی

ماساژ سر

بسیاری از کسانی که با مشکل ریزش مو مواجه هستند، همواره به دنبال یافتن علت این ریزش مو در میان عواملی مثل شوره‌ سر، چرب بودن موها، کمبود ویتامین‌ و اختلال گردش خون هستند. در حالی که سه عامل اصلی ارث، هورمون‌های مردانه و سن، دلیل این نوع ریزش مو می باشند.

شما ژن‌ ها را از پدر و مادر به ارث می‌ برید. مردان بیشتر از فامیل مادری و زنان بیشتر از پدر و فامیل او ریزش مو را به ارث خواهند برد.

برای ایجاد طاسی مردانه، وجود هورمون‌های مردانه (آندروژن) الزامی است. سطح آندروژن‌‌ها ثابت است، ولی در افراد مختلف بسته به حساسیت فولیکول‌ های موی سرشان گاهی طاسی کامل پدید می ‌آید و گاهی تا حدی کمتر رخ می ‌دهد، بنابراین اگر در فامیل خود می ‌بینید مردان دچار طاسی وسیعی شده‌ اند، بی‌ جهت به دنبال علل واهی نباشید و نقش ارث را باور کنید و از درمان ‌های دارویی موثری که امروزه به صورت موضعی و یا خوراکی موجود هستند، بهره بگیرید.

گاهی می ‌شنوید طاسی مردانه به علت اختلال گردش خون در سر است. این گفته کاملا اشتباه است، بنابراین ماساژ دادن پوست ‌سر به منظور افزایش جریان خون فایده ‌ای ندارد.

همین‌طور پوشیدن کلاه یا سربندهای سفت، سبب کاهش جریان خون مولد طاسی نخواهند شد.

ضمنا چربی زیاد موها و یا شوره‌ شدید نیز در ایجاد طاسی مردانه نقشی ندارند.

کمبودهای تغذیه‌ای نیز علت معمول طاسی مردانه نیستند و هیچ نوع ویتامین یا ماده‌ غذایی خاص نداریم که روی این موضوع اثر بگذارد.

برای معالجه این نوع طاسی، بیهوده پول خود را با خرید داروهای تبلیغاتی یا رفتن به سالن‌ های زیبایی به هدر ندهید. هیچ‌کدام این کارها فایده ندارد.

اگر نمی ‌توانید طاسی را تحمل کنید، از کلاه‌ گیس استفاده کرده و یا از روش‌ های جراحی مثل پیوند مو بهره بگیرید.

 

دکتر پروین منصوری – متخصص پوست و مو

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران




تاریخ : یکشنبه 88/9/22 | 5:46 صبح | نویسنده : روح الامین

دست بردن داخل بینی ممنوع!

کودک

دست بردن به داخل بینی باعث تماس مستقیم دست‌ها با میکروبی به نام «استافیلوکوک» می‌شود که تماس آن با سایر نواحی بدن، باعث ایجاد بیماری‌های پوستی می‌گردد.

دکتر پرویز طباطبایی، فوق تخصص عفونی اطفال در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب گفت: استافیلوکوک‌ها، میکروب‌هایی هستند که بیشتر پوست انسان را درگیر کرده و در صورت تماس با آن، ایجاد بیماری می‌کنند.

وی افزود: استافیلوکوک ها در حالت عادی در دست ها وجود دارند، ولی تعداد آنها در بینی بسیار زیاد است و بردن دست به داخل بینی، باعث جابه‌جایی و انتقال آنها شده و به تعداد زیادی به دست می‌چسبند و در صورت تماس دست با پوست سایر نواحی بدن، ضایعات پوستی چون کرک سلولیت آپسه و حتی ذات الریه بروز می‌کند.

دکتر طباطبایی تصریح کرد: در مواردی دیده شده که استافیلوکوک ها در افراد باعث ایجاد عوارض قلبی و استخوانی شده اند و متاسفانه با ابداع هر دارو و روش مقابله ای، مقاومت آنها افزایش پیدا کرده است. لذا مبارزه با آنها قدری مشکل است.

وی در پایان توصیه کرد: ضروری است به کودکان از همان سنین پایین، آموزش لازم برای رعایت بهداشت شخصی را آموخته و همواره آنان را به کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها و شستن مداوم دست‌ها تشویق کرد و در صورت نیاز، از داروهای موجود در داروخانه‌ها (تحت نظر پزشک) که به صورت قطره یا پمادهای موضعی بینی وجود دارند، استفاده کرد.




تاریخ : یکشنبه 88/9/22 | 5:38 صبح | نویسنده : روح الامین

سیگار لایت، دروغی بیش نیست

سیگارهای لایت

عصر، عصر محصولات لایت است. اگر سری به سوپرمارکت بزنید، می ‌توانید واژه ی "لایت" و مشابه آن مانند "کم" را بر روی خیلی از محصولات، مخصوصا محصولات غذایی ببینید: نوشابه‌ های لایت، ماست‌ های کم‌ چرب، پنیر کم ‌نمک‌، سیگار لایت، سیگار اولترا لایت و ... .

کم نیستند افرادی که اگر تا به حال روزی 2 عدد سیگار معمولی می‌ کشیدند، با دیدن کلمه لایت روی پاکت سیگار و با این باور که نیکوتین این سیگار‌ها خیلی کم است، الان روزی 3 یا 4 سیگار می کشند.

به تازگی در آمریکا نیز مقامات قضایی فاش کرده ‌اند که چند دهه است، کارخانجات تولید سیگار، این کشور مردم را با کلماتی مانند لایت و اولترالایت فریب داده‌اند و برای افزایش فروش خود با ادعاهایی نظیر این که سیگارهای لایت، نیکوتین کمتر و در نتیجه مضرات کمتری دارند، به مردم دروغ گفته ‌اند.

جالب است بدانید طرفداران این نوع سیگارها با این خیال که سیگار لایت آسیب کمتری به ریه‌ها می ‌رساند، دود سیگار را عمیق ‌تر به درون ریه‌ های شان می‌ کشند و تعداد نخ‌ های مصرفی آن ها نیز بیش از افرادی است که سیگار معمولی مصرف می ‌کنند و چون بدن هر فرد سیگاری به یک سطح مشخص نیکوتین در خون عادت کرده است، وقتی سیگار لایت و به اصطلاح کم‌ نیکوتین می کشد، با دو مکانیسم، همان میزان نیکوتین قبلی (موجود در سیگار معمولی) را به بدن خود می ‌رساند:

1- تعداد پُک‌ ها را بیشتر می‌ کند.

2- پُک ‌های عمیق ‌تری می ‌زند.

بنابراین می ‌بینید که با مصرف بیشتر این نوع سیگار‌ها، اثرات مخرب آنها هم بیشتر می‌ شود.

البته این به آن معنی نیست که شما را تشویق می ‌کنیم سیگارهای معمولی بکشید، بلکه هدف این است که به شما یاد آوری کنیم خود را با کلماتی نظیر لایت و اولترالایت گول نزنید.

سیگارهای لایت هم مانند نوشابه‌های لایت هستند که بعضی دیابتی‌ ها با این تصور که هیچ خطری ندارد، در مصرف این نوشابه ها افراط می ‌کنند.

دکتر حسن آذری‌پور- عضو کمیته کشوری مبارزه با دخانیات




تاریخ : یکشنبه 88/9/22 | 5:37 صبح | نویسنده : روح الامین

درد قفسه سینه یا سکته قلبی؟

حمله قلبی

گاهی وقت‏ها لازم است تفاوت بین علائم حمله قلبی و درد قفسه سینه را بدانیم. شناخت دقیق و صحیح این علائم، نه تنها می‏تواند زندگی شما را از خطر نجات دهد، بلکه از بروز نگرانی بی‏مورد نیز در شما جلوگیری می‏کند.

1- اگر ناراحتی و درد قلبی شما در اثر یک مورد جدّی و خطرناک مثل حمله قلبی باشد، در این مواقع در ناحیه قفسه سینه، احساس فشردگی و سنگینی خواهید کرد.

بسیاری از مبتلایان به حمله قلبی اظهار می کنند که موقع حمله، گویی یک فیل بزرگ و سنگین روی قفسه سینه‏ی آنها نشسته بود.

2- یکی از علائم مشخص هنگام حمله قلبی این است که درد از قسمت قلب به سمت بازوها، شانه‏، پشت، گلو و فک ها تیر می‏کشد. بعد از آن هم گاهی وقت‏ها، فرد دچار سرگیجه و تهوع می‏شود.

 

3- افرادی که مبتلا به ترش کردن غذا (سوزش سر دل) هستند، دردی مشابه با مبتلایان به حمله قلبی در ناحیه قفسه سینه دارند، با این تفاوت که درد به قسمت بالایی بدن (پشت و شانه و گلو) آنها کشیده نمی شود.

سوزش سردل نبایستی با حمله قلبی اشتباه گرفته شود، زیرا علائم آن بعد از خوردن وعده غذایی سنگین ظاهر می‏شوند. همچنین در حالت ترش کردن غذا، سوزش زیادی در قسمت‏ قفسه سینه و مری احساس می‏شود، نه در ناحیه‏ی قلب.

پرهیز از مصرف غذاهای اسیدی، الکل، غذاهای ادویه‏‏دار و کافئین (قهوه و چای) باعث کاهش علائم ترش کردن غذا می‏شود.

4- بالاخره اینکه، درد قفسه سینه و سوزش سردل نبایستی با حمله قلبی اشتباه گرفته شود، زیرا حمله قلبی نه تنها با سرگیجه و درد قسمت بالایی بدن همراه است، بلکه باعث می‏شود ضربان قلب به طور عجیبی افزایش یابد، به خصوص بعد از انجام فعالیت بدنی شدید، شرایط پُر استرس و ورزش.




تاریخ : پنج شنبه 88/9/5 | 12:1 صبح | نویسنده : روح الامین

ریزش سکه ای مو

آلوپسی

بعضی بیماری ها اسم های سختی دارند و شاید به همین دلیل ناشناخته می مانند. بیماری "آلوپسی آره آتا" یا "ریزش سکه ای مو" از جمله این بیماری هاست.

آلوپسی در لغت به معنی ریزش و کم شدن مو و آره آتا به معنی منطقه است که در فارسی به ریزش سکه ای یا منطقه ای ترجمه شده است، زیرا همانند سکه ای گرد، موی سر خالی می شود.

این بیماری می تواند در موهای سایر قسمت های بدن مانند سر، ابرو، ریش، سبیل، مژه و ... نیز دیده شود.

حرف و حدیث در مورد ریزش سکه ای مو زیاد است و این حرف‌ها گاهی موجب به وجود آمدن ابهاماتی در ذهن برخی مبتلایان به ریزش موی سکه‌ای (آلوپسی آره‌آتا) می‌شود.

 

حال 6 نکته را در مورد این بیماری برای شما بیان می کنیم:

1- ریزش سکه ای مو موجب خرابی دایمی فولیکول‌های مو نمی‌شود. حتی در برخی بیماران، ریزش و رویش مجدد موها به کرات در طول زندگی اتفاق می‌افتد.

2- ریزش سکه ای مو حتی ممکن است به علت وجود یک عفونت در بدن و یا به خاطر استرس‌های روحی به وجود آید. اگرچه اثبات آن مشکل است، ولی به هر حال عوامل محیطی در بروز این بیماری دخالت دارند.

3- گاهی اولین محل شروع بیماری، پوست سر است. در بعضی افراد دیگر، اولین محل مبتلا، موهای ابرو و مژه می‌باشد که بیماری با ریزش این موها آغاز می‌شود.

4- این بیماری گاهی ناخن‌ها را نیز درگیر می‌کند و به نظر می‌رسد یک واکنش خودایمنی در افراد مستعد از نظر ژنتیکی ایجاد می‌شود. البته علل ژنتیکی موثر در این نوع ریزش مو، به عوامل متعددی بستگی دارند. پس ممکن است با سایر بیماری‌های خودایمنی همراه باشد. ابتلای ناخن‌ها به این بیماری در 10 تا 15 درصد موارد دیده می‌شود.

5- این بیماری در دهه دوم و چهارم زندگی شیوع بیشتری دارد. سیر بیماری در افراد مختلف، متفاوت است.

ممکن است بعد از چند ماه موهای جدید رشد کنند، یا در برخی افراد، ضایعات جدیدی در نقاط دیگر بروز شوند.

6- رشد مجدد موها در 34 تا 50 درصد موارد و حتی گاهی تا 80 درصد موارد، تا یک سال بعد از شروع بیماری، اتفاق می‌افتد.

دکتر محمدجواد ناظمی - متخصص پوست و مو

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران




تاریخ : چهارشنبه 88/9/4 | 11:55 عصر | نویسنده : روح الامین

خشکی و بوی بد دهان، چراغ قرمز نارسایی کلیه

همودیالیز

این مطلب را به مناسبت هفته حمایت از بیماران کلیوی (23 تا 30 آبان) انتخاب کرده ام.

به گزارش ایسنا، در این مطالعه که به منظور تعیین تظاهرات دهانی و تغییرات بیوشیمیایی بزاق در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن و پیشرفته کلیه توسط دکتر کتایون برهانی مجابی، استادیار بیماری‌های دهان و دندان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد، آمده است: تغییرات بزاقی در مبتلایان به نارسایی مزمن و پیشرفته کلیه که تحت‌درمان با همودیالیز هستند، زمینه‌ساز بروز مشکلات دهانی- دندانی است.

این مطالعه بر روی 20 بیمار مبتلا به نارسایی مزمن و پیشرفته کلیه تحت درمان همودیالیز بیمارستان ابوعلی سینای قزوین و 20 فرد سالم داوطلب به عنوان گروه شاهد انجام شد و برای تمام افراد آزمایش اوره ، pH و کلسیم بزاق انجام گردید.

رنگ‌پریدگی پوست و مخاط، خشکی دهان، بوی بد دهان، التهاب دهان، تغییرات حس چشایی و پرتونگاری پانورامیک نیز در دو گروه بررسی شد و داده‌ها با آزمون‌های آماری تی و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل گردیدند.

نارسایی مزمن کلیه می‌تواند باعث افزایش سطح اوره و pH بزاق، خشکی دهان، رنگ‌پریدگی مخاط، بوی بد دهان و التهاب دهان شود.

یافته‌ها حاکی از آن است که میانگین مقدار اوره بزاق در گروه بیمار و گروه شاهد (سالم) اختلاف آماری قابل توجهی داشتند. همچنین میان pH بزاق بیماران با گروه شاهد از لحاظ آماری، اختلاف معنی‌داری مشاهده شد، ولی مقایسه کلسیم بزاق این دو گروه، اختلاف آماری معنی‌داری نداشت.

95 درصد بیماران دچار رنگ‌پریدگی پوست و مخاط بودند، ولی گروه شاهد فاقد آن بود. 80 درصد بیماران از خشکی دهان شکایت داشتند، اما هیچ کس در گروه شاهد از خشکی دهان شکایت نداشت. مقایسه بوی بد دهان و التهاب دهان نیز بین دو گروه، اختلاف آماری معنی‌داری داشت.

نتایج نهایی این مطالعه نشان می‌دهد: نارسایی مزمن و پیشرفته ی کلیه می‌تواند باعث افزایش سطح اوره و pH بزاق، خشکی دهان، رنگ‌پریدگی مخاط، بوی بد دهان و التهاب دهان شود.




تاریخ : چهارشنبه 88/9/4 | 11:52 عصر | نویسنده : روح الامین

چرا جراحی بینی، تنفس را مشکل می کند؟

جراحی بینی

در قسمت قبل این مقاله با عنوان " عوارض تنفسی جراحی بینی"، مشکلات تنفسی را که در اثر عمل جراحی بینی به وجود می آیند برای شما بیان کردیم. حال علل بروز این عوارض را ذکر خواهیم کرد.

عوارض تنفسی جراحی بینی ممکن است از مشکلات مختلفی ناشی شوند که عبارتند از:

1- چسبندگی‌های داخل بینی:

ایجاد زخم در هر بافتی از بدن، موجب بروز واکنش‌هایی برای ترمیم زخم می‌شود. در بینی هم، واکنش‌های ناشی از برش‌ها و زخم‌های جراحی ممکن است باعث چسبندگی بافت‌های پوشاننده بینی به هم شده و راه تنفسی را ببندد.

اقدامات زیر توسط جراح بینی، احتمال این عارضه را به حداقل می‌رساند:

حداقل دستکاری‌های داخل بینی در حین جراحی و ایجاد حداقل برش در داخل بینی؛ گذاشتن ورقه‌های سیلیکونی به طور موقت (چند روز تا چند هفته) بین تیغه بینی و بافت‌های کناری بینی و اصلاح هم‌زمان انحراف تیغه بینی.

2- باقی ماندن انحراف تیغه بینی:

یکی از معضلات جراحی‌های پلاستیک بینی، وجود هم‌زمان انحراف تیغه بینی است. گاهی این انحراف‌ها از دید جراح مخفی مانده و علایم خود را پس از عمل بروز می‌دهند.

با معاینه ی دقیق تیغه داخل بینی قبل از جراحی و اصلاح آن در حین عمل می توان از بروز این عارضه پیشگیری کرد. گاهی برای یافتن انحراف‌های مخفی تیغه بینی لازم است جراح پیش از عمل، به کمک آندوسکوپ به معاینه ی کامل داخل بینی بپردازد.

3- بزرگی شاخک های بینی:

در بعضی از بیمارانی که دارای انحراف تیغه بینی هستند، در سمت مخالف انحراف، شاخک تحتانی و یا میانی دارای رشد بیش از حد است. بزرگی بیش از حد شاخک‌های بینی موجب تنگ شدن راه هوایی بینی می‌شود.

4- آلرژی بینی:

آلرژی به دلیل جراحی بینی ایجاد نمی‌شود، ولی حداقل 20 درصد از مردم، به نوعی به آلرژی‌های بینی مبتلا هستند. بنابراین حداقل 20 درصد از بیمارانی که تحت جراحی زیبایی بینی قرار می‌گیرند، آلرژی نیز دارند. در جراحی بینی، با کمک درمان‌های دارویی و کنترل آلرژی پیش و پس از عمل می‌توان عوارض تنفسی را به حداقل رساند.

5- تنگی سوراخ‌های بینی: 

کوچک شدن پره‌ها و یا سوراخ‌های بینی موجب کاهش قطر مجرای ورود هوا به داخل بینی می‌شود. اگر طبق قوانین فیزیکی این اصل را در نظر بگیریم که کاهش قطر مجرای عبور هوا به میزان نصف، موجب افزایش مقاومت در مقابل عبور هوا نه به میزان دو، چهار یا هشت برابر بلکه به میزان شانزده برابر می‌شود، آن گاه عواقب کوچک شدن سوراخ‌های بینی کاملا قابل درک می‌شود.

در‌ بسیاری از جراحی‌های بینی با خودداری از برداشتن پره‌های بینی و برش‌های کناری می‌توان از این عارضه پیشگیری کرد. حایز اهمیت است که بیماران نباید به هیچ وجه به جراح خود برای کوچک کردن پره‌ها و یا سوراخ‌های بینی اصرار کنند.

6- تنگی دریچه داخلی بینی:

تنگی دریچه داخلی بینی از وخیم‌ترین عوارض جراحی‌های بینی است.

دریچه داخلی بینی در فاصله کوتاهی پس از سوراخ بینی قرار دارد. تنگی این دریچه معمولا در اثر برداشتن بیش از حد بافت‌ها و غضروف‌های بینی ایجاد می‌شود. متعاقبا، ضعیف شدن حمایت اسکلتی بینی موجب فروافتادگی غضروف‌های بینی و بروز اختلال شدید در تنفس می‌شود.

برداشتن بیش از حد بافت‌ها و غضروف‌های بینی در جراحی، باعث ایجاد چاله‌های عمیق در دو طرف نوک بینی می‌شود. اگر میزان برداشته شدن بافت از این هم بیشتر باشد، موجب افتادگی پره‌های بینی و بسته شدن سوراخ های بینی در هنگام دم (فرو بردن هوا به داخل بینی) می‌شود.

در حین جراحی پلاستیک بینی، جراح باید دقت زیادی کند تا نگهداری بینی توسط این غضروف‌ها تضعیف نشود.

دکتر محسن نراقی - متخصص گوش و حلق و بینی





پیچک