سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : دوشنبه 87/4/31 | 11:57 صبح | نویسنده : روح الامین
 
مریخ - عکس ناسا
مطالعات نشان می دهد بخش های وسیعی از مناطق مرتفع کهن حاوی مواد گِلی بوده است
داده های یک کاوشگر فضایی ناسا نشان می دهد که آب زمانی بر سطح مریخ فراوان بوده است که احتمال مساعد بودن شرایط آن زمان برای پیدایش موجودات زنده در این سیاره را افزایش می دهد.

محققان نشانه های وجود دریاچه های وسیع، رودهای جاری و دلتاهایی را که از دوران اولیه مریخ به جا مانده است کشف کرده اند. همه این مکان ها می تواند زیستگاهی بالقوه برای میکروب ها بوده باشد.

آنها همچنین دریافتند که شرایط نمناک و مرطوب احتمالا برای مدت های مدید بر سیاره سرخ ادامه داشته است.

جزئیات این تحقیقات در نشریه "نیچر" و "نیچر ژئوساینس" چاپ شده است.

یک مطالعه نشان می دهد که بخش های وسیعی از مناطق مرتفع کهن مریخ، که تقریبا نیمی از سیاره را می پوشاند، حاوی مواد معدنی گِلی است که تنها در حضور آب شکل می گیرند.

مواد مذاب آتشفشانی بعدا در دوره های خشک تر تاریخ سیاره، لایه های گِلی را پوشاند اما برخورد سنگ های آسمانی و ایجاد گودال این سطح از مریخ را در هزاران نقطه در معرض دید ماهواره ها قرار داده است.

این داده ها را ابزاری به نام CRISM که بر ماهواره "مدارگر مطالعاتی مریخ" نصب است جمع آوری کرد.

این ابزار با "خواندن" بیش از 500 رنگ در نور منعکس شده خورشید از سطح مریخ برای ردیابی مواد معدنی خاص کار می کند.

اسکات مرکی از آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز در ایالت مریلند که مسئول این ابزار CRISM است گفت: "شگفتی بزرگ این نتیجه گیری این است که حضور آب در مریخ چقدر گسترده و با دوام بوده است."

دانشمندان ناسا چند هفته قبل گفتند تصور می کنند که خاک مریخ حاوی مغذی های کافی برای رشد و نمو موجودات زنده یا حداقل گیاه مارچوبه (آسپاراگوس) است.

تحلیل های مقدماتی ماموریت کاوشگر "فینکس" که اخیرا بر مریخ فرود آمد نشان داد که خاک این سیاره بسیار قلیایی تر از آن است که انتظار می رفت.

دانشمندانی که بر این پروژه کار می کنند گفتند از این کشف "مات و مبهوت" شده اند.

 



پیچک