سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : چهارشنبه 87/4/19 | 2:59 صبح | نویسنده : روح الامین

این تصویر خیالی نمایی از ققنوس در مسیر مریخ است.

مریخ نشین ققنوس ناسا اولین آزمایش شیمیایی رطوبتی  خود بر روی خاک نمناک مریخ دیروز بدون مشکل خاصی که دارای اطلاعاتی ارزشمند که برای دانشمندان همچون بردن یک بخت آزمایی بود را انجام داد.

مایکل هچ از آزمایشگاه رانش جت ناسا، دانشمند مسئول دستگاه تجزیه گر میکروسکوپی، الکتروشیمیایی و رسانایی ققنوس یا به اختصار "مکا" اظهار داشت: "ما از اطلاعات شیمیایی بدست آمده سرگردانیم." وی افزود: "ما در تلاشیم تا بکمک نتایجی که از ققنوس دریافت کردیم  ، دریابیم شیمی خاک نمناک مریخ چیست؟! چه محلول هایی در آن است؟! چه مقدار آن ها اسیدی یا بازی است؟! ما می توانیم بگوییم چه صورت هایی از خاک ممکن است به شرایط زندگی کمک کند.

سم کانیوز دستیار تحقیقاتی از دانشگاه تاف ز،پیشرو در زمینه ی شیمی رطوبت گفت: "این اولین تجزیه و تحلیل شیمیایی رطوبتی انجام شده برروی مریخ یا هر سیاره ی دیگری بجز زمین است."

حدود هشتاد درصد از آزمایش شیمیایی رطوبتی دو روزه ی ققنوس هم اکنون پایان یافته است. ققنوس سه ظرف نمونه دیگر برای استفاده ی آزمایش های شیمیایی رطوبتی در ادامه ی ماموریت دارد.

"این خاک به نظر میرسد بسیار شبیه خاک های سطحی یافت شده در دره های خشک بالایی قطب جنوب است. میزان قلیایی بودن خاک این منطقه بسیار قابل توجه است. در این ناحیه ی پی.اچ بین 8 و  9 بسیار ساده است. ما  همچنین منحصر بفرد، در عمق یک اینچی سطح خاک با ترکیبات نمکی گوناگونی یافته ایم که هنوز فرصتی برای تجزیه و شناسایی آنها نداشته ایم. اما آنها در بردارنده ی منیزیم، سدیم، پتاسیم و کلر هستند."

او افزود: "این گواه و نشانه ای است بر وجود آب به دلیل اینکه ترکیبات نمکی در آنجا نیز موجود هستند. ما همچنین مقداری نیترات معقول و قابل پیش بینی یا ترکیبات شیمیایی لازم برای زندگی آن طور که می دانیم را نیز یافته ایم. به علاوه من به این نتیجه رسیده ام که آنچه در مورد مریخ شگفت انگیز است آن است که آنجا دنیای ناشناخته و بیگانه ای نیست. بلکه از بسیاری جهات، همچون کانه شناسی، بسیار شبیه زمین است."

(TEGA) دیگر دستگاه تجزیه ای ققنوس است، تجزیه گر حرارتی گاز تولید شده یا به اختصار که اولین نمونه ی خاکش را تا دمای 1000 درجه ی سلسیوس (1800 درجه ی فارنهایت) حرارت  داده است. تاکنون هیجگونه نمونه ی خاکی از دنیایی دیگر تا این حد حرارت داده نشده بود.

دانشمندان تگا تجزیه و تحلیل گاز های آزاد شده را در محدوده ای از دما برای شناسایی ترکیبات شیمیایی خاک و یخ را شروع کرده اند. این تجزیه و تحلیل فرآیندی پیچیده است که هفته ها به طول خواهد انجامید.

ویلیام بوینتون همکار تحقیقاتی ققنوس از دانشگاه آریزونا که مسوول "تگا" است، گفت: "اطلاعات علمی بدست آمده توسط این دستگاه تماشایی است."

"در این مرحله ما می توانیم بگوییم  که خاک مریخ در گذشته کاملا با آب واکنش داشته است. ما نمی دانیم که آیا این واکنش در این ناحیه ی خاص در منطقه ی قطب شمال رخ داده است یا جایی دیگر بوقوع پیوسته و در این منطقه همچون غبار گسترش یافته است."

 آنچه ققنوس در 30 روز اول ماموریتش انجام داده JPLلسلی تمپری دانشمند پروژه ی ققنوس از را برشمرد و به برنامه های آینده نیز اشاره ای کرد.

"تصویرساز سه بعدی تاکنون در حدود 55 درصد از سه دورنمای 360 درجه از محل فرود ققنوس را و آزمایشگاه  TEGAکامل کرده است." او افزود: " ققنوس دو نمونه را همانند نمونه های اولیه در شیمیایی رطوبتی را در میکروسکوپ نوری خود مورد تجزیه وتحلیل قرار داده است. ققنوس در کنار اندازه گیری های شبانه ی آتمسفر در حال جمع آوری اطلاعات روزانه از ابرها، گردو غبار، باد و دم و فشار موجود در جو نیز می باشد."

دوربین های مریخ نشین تایید کرده اند که خرده های سفید رنگی که به هنگام کندن گودال آشکار شده بودند، آب یخ زده بودند زیرا آن ها پس از چند روز، تصعید یا تبخیر شدند. بازوی خودکار مکانیکی ققنوس حفاری و نمونه برداری کرده و به این عمل در گودال "سفید برفی" در مرکز یک ناهمواری در ناحیه ی ناهموار ادامه خواهد داد.

تمپری ادامه داد: "این بهترین مکان برای ایجاد برش نمایی از سطح سیاره، از بالا به پایین تا لایه ی یخ پیش بینی شده است. این نقشه ای است که ما به هنگام آماده سازی ماموریت در سال ها پیش می خواستیم انجام دهیم. ما به مکانی همانند همین جا (گودال سفید برفی) احتیاج داشتیم تا بتوانیم از خاک تا لایه ی یخ احتمالی نمونه برداری کنیم."

منبع اصلی: ناسا


* منبع مقاله: http://www.physorg.com/news133794246.html




پیچک