سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : چهارشنبه 87/3/22 | 2:7 صبح | نویسنده : روح الامین

با استفاده از فناوری نانو ، دانشمندان سوئدی ابرکاغذی محکمتر از چدن ساختند!

پژوهشگران سوئدی مدعی ساخت نوعی ابرکاغذ شده‌اند که به گفته خودشان از چدن محکم‌تر است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لارس برگلونه، پژوهشگر انستیتو فن‌آوری سلطنتی سوئد در استکهلم در این زمینه گفت که این نانوکاغذ ابداعی وی برای محکم‌تر کردن کاغذ‌های معمولی، تولید نوارهای چسبنده فوق‌العاده محکم و یا کمک به تولید جایگزین‌های مصنوعی محکم برای بافت‌های بیولوژیک قابل استفاده خواهد بود.

وی افزود که برای تولید این نانوکاغذ بسیار قدرتمند از سلولز - ماده موجود در کاغذ معمولی - استفاده می‌کند.

برگلونه در گفت‌وگو با مجله نیوساینتیست در این خصوص اظهار داشت: نانو رشته‌های سلولزی، نیروی قدرتمند اصلی در تمام ساختارهای گیاهی هستند و ویژگی‌های آنها ابعاد نانومتری، قدرت و استحکام بسیار زیاد است.

وی متذکر شد که او و دستیارانش فرآیند آرامتری را ابداع کرده‌اند که مانع از نابود شدن قدرت سلولز می‌شود که این امر ناشی از فرآیندهای مکانیکی استفاده شده برای خارج کردن رشته‌ها از چوب و ساختن کاغذ از آنها است.

وی در تشریح دستاورد خود اظهار داشت: روش جدید شامل شکستن خمیر چوب با آنزیم‌ها و سپس تکه تکه کردن آن با استفاده از یک همزن مکانیکی است. نیروهای شکست تولید شده باعث می شود که سلولز به آرامی به قطعات رشته‌ای خود تجزیه شود و نتیجه پایانی این است که رشته‌های سالم سلولز در آب غوطه‌ور می‌شوند.

برگلونه در ادامه گفت: همزمان با کشیدن آب، رشته‌ها به هم ملحق شده و شبکه‌ای را با پیوندهای هیدروژنی تشکیل می‌دهند که صفحات مسطحی از نانو کاغذ را تشکیل می‌دهد.

پژوهشگران با انجام آزمایش‌های مکانیکی روی این نانوکاغذ‌ها دریافته‌اند که استحکام این بافت 214 مگا پاسکال است در حالی که استحکام بافتی چدن تنها 130 مگاپاسکال است.




پیچک