سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : یکشنبه 89/5/31 | 11:48 عصر | نویسنده : علی خـــــــدایی

مسمومست غذایی

خوردن غذا یا آب ‌های آلوده عامل ابتلا به اسهال مسافرتی می باشد. کارشناس مبارزه با بیماری ‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: عامل ابتلا به اسهال مسافرتی، خوردن غذا یا آب ‌های آلوده به ویروس، باکتری و یا انگل است.

فیض‌الله برزگر در گفت ‌و گو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا گزارش داد: این نوع اسهال در 20 تا 50 درصد مسافرت‌ هایی که بیش از دو هفته به طول ‌انجامد، رخ می ‌دهد.

وی ادامه داد: افراد مُسن، نوزادان و افرادی که از لحاظ ایمنی ضعیف هستند باید بیشتر مراقب خود باشند.

برزگر اظهار کرد: در این بیماری دفع مدفوع آبکی به مدت سه تا پنج مرتبه رخ می ‌دهد و همراه با عفونت گوارشی همانند تب، گرفتگی شکمی، تهوع، استفراغ، اسهال خونی یا چرب است.

وی افزود: این نوع اسهال خیلی سریع از طریق دهانی - مقعدی منتشر می ‌شود و علایم و شدت آن، بسته به زمان، محل جغرافیایی و نوع عامل بیماری ‌زا متفاوت است.

برزگر عمل به شعارهای بجوشان، بپز، شست و شوی دست‌ ها قبل و بعد از تهیه و خوردن غذا، استفاده از آب بطری دربسته، آب جوشانده و ضدعفونی کردن به وسیله کلر و قرص کلر به هنگام سفر را از روش‌ های پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید از استفاده از یخی که از آب لوله ‌کشی تهیه نشده است خودداری کرد.

کارشناس مبارزه با بیماری ‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بیان کرد: به هنگام مصرف میوه و سبزیجات نیز باید ابتدا آن ها را با آب تمیز شست و شو داده و سپس سه تا پنج قطره مایع ظرف ‌شویی به پنج لیتر آب اضافه کرده و به مدت پنج دقیقه سبزی‌ ها را در آن غوطه ‌ور و سپس خارج و مصرف کرد.

ویروس اسهال

وی به استفاده از آب ‌لیمو در مسافرت ها توصیه کرد: به دلیل این که محیط گوارشی، اسیدی ‌تر شده، میکروب ها نمی توانند در آن رشد کرده و موجب بیماری شوند.

برزگر خاطرنشان کرد: باید از درمان خودسرانه و داروهای بومی رایج همانند تریاک و سایر داروها به شدت خودداری کرد.

وی بهترین فرمول درمانی برای این بیماری را استفاده از پودرهای ORS عنوان کرد و افزود: باید هر بسته پودر ORS در داخل چهار لیوان آب به طور کامل حل و به تعداد دفعات دفع مدفوع و خوراک کودک از این محلول به فرد داده شود.

برزگر گفت: در صورتی که این محلول در داخل پخچال نگهداری شود و سرد باشد بیشتر مورد قبول کودک واقع می ‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به هنگام مشاهده تورم در پلک چشم ‌ها باید مدتی مایع ORS قطع و از آب معمولی جوشانده استفاده کرد.

برزگر همچنین گفت: در صورت مشاهده استفراغ و مدفوع زیاد کودک و بدتر شدن حال وی، باید ضمن عدم قطع مایع مذکور جهت دستورات بعدی به پزشک مراجعه کرد.




پیچک