سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : سه شنبه 89/2/28 | 10:54 عصر | نویسنده : آرمین رامندی

پیشبرد تحقیقات ژنتیک در کشور نیازمند تاسیس بانک ژن واحد استGenetical

رییس شاخه ژنتیک ریزسازواره های یازدهمین کنگره ژنتیک ایران با بیان اینکه هم اکنون مرکزی به عنوان متولی تحقیقات ژن و ژنتیک در کشور وجود ندارد و تنها برخی از بانکهای ژن از جمله بانک ژن گیاهی وجود دارد، گفت: پیشبرد و پیشرفت تحقیقات علم ژنتیک مستلزم تاسیس بانک ژن واحد است.   

 به گزارش روز یکشنبه ایرنا از دبیرخانه یازدهمین کنگره ژنتیک ایران، دکتر “علیرضا احمدی” عضو انجمن ‍‍ژنتیک ایران افزود: انجمن ژنتیک ایران از قدیمی ترین انجمن ها در کشور است و در کلیه مباحث ژنتیک انسان، ژنتیک گیاه، ژنتیک جانوران ، آبزیان و میکروبها فعالیت می کند.
رییس شاخه ژنتیک ریز سازواره های کنگره ژنتیک که از اول تا سوم خرداد در دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد افزود: رشد علوم ژنتیک در سطح کشور چشمگیر بوده و تاکنون 130مقاله در حوزه ریز سازواره ها برای شرکت در کنگره دریافت شده که نسبت به کنگره قبلی بسیار افزایش یافته است.
این استاد دانشگاه الزهرا با اشاره به اینکه جریانی بودن تحقیقات در کشور برای تحقق موفقیت ها ضروری است گفت: جریانی بودن تحقیقات به کاربردی شدن طرح ها کمک خواهد کرد.
وی نداشتن متولی واحد در حوزه تحقیقات را عاملی برای تاخیر در به نتیجه رسیدن طرح ها خواند و گفت: علاوه بر نبود متولی واحد ،آموزش محور بودن دانشگاه ها و توجه کمتر آنها به امر تحقیق و پژوهش از دیگر مشکلات است.
عضو انجمن ژنتیک ایران افزود: در حال حاضر 90درصد دانشگاهها به آموزش و تنها 10درصد به تحقیقات می پردازند که در صورت تغییر این روند می توان به آینده تحقیقات امیدوار بود.
احمدی یادآور شد: در حوزه ژنتیک آنتی بیوتیک ها که گستردگی بسیاری دارد، شناسایی و ارزیابی میکروبهای مولد آنتی بیوتیک ازجمله باکتری ها و قارچ ها اهمیت دارد.
این متخصص ژنتیک باکتری ها ادامه داد: برای ارتقای تولید آنتی بیوتیک ها باید به میکروب هایی با توانایی بالا دست یافت تا بتوان موتاسیون آنتی بیوتیک ها را افزایش داد.
وی با اشاره به تولید داروی ترکیبی ضد سرطان که پرتوهای گاما را 13 برابر افزایش می دهد، گفت: این دارو در پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا به نتیجه رسیده و هم اکنون مرحله پایلوت را طی می کند.
احمدی در خصوص کارایی ترکیب داروی ضد سرطانی اظهار داشت: این ترکیب در بیماران مبتلا به سرطان پستان آزمایش شده که نتایج خوبی به همراه داشته است.
عضو انجمن ژنتیک ایران کنترل سلولهای سرطانی، پیشگیری و درمان سرطان ها را از قابلیت های این ترکیب ضد سرطانی خواند و افزود: این طرح پس از هشت سال فعالیت به نتیجه رسیده است.
یازدهمین کنگره ژنتیک ایران توسط انجمن ژنتیک ایران از 1 تا 3 خرداد 89 در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.




پیچک