سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : سه شنبه 88/6/31 | 9:11 عصر | نویسنده : روح الامین

سازمان ناسا با ارائه جدیدترین تصاویری که پس از اتمام تعمیر تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسیده اند باعث شگفتی بسیاری از اخترشناسان شد.


به گزارش خبرگزاری مهر ، اخترشناسان و دانشمندان علوم فضایی با دریافت تصاویر جدیدی که تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسانده است بسیار هیجان زده شده اند. این تصاویر جدید نشان می دهد ماموریتی که توسط فضانوردان و با کمک شاتل آتلانتیس در ماه می به منظور ترمیم هابل انجام گرفت بسیار موفقیت آمیز بوده است.

تصاویر جدید هابل را پدیده های مختلف نجومی از کهکشانهای در حال برخورد گرفته تا ستاره های در حال مرگ تشکیل می دهند. به گفته ناسا این تلسکوپ فضایی یکی از مهمترین و با ارزش ترین تجهیزات علمی است که تا به حال ساخته شده است و باید تا سال 2014 به کار خود ادامه دهد. دوربین جدید هابل به منظور مطالعه دقیق تر بر روی انرژی تاریک و نگاه عمیق تر به ناشناخته های فضا بر روی این تلسکوپ فضایی نصب شده است.

اکنون ناسا به همراه سازمانهای همکارش در تلاشند تلسکوپی بزرگتر و قدرتمندتر از هابل با نام جیمز وب را پس از پایان گرفتن عمر این تلسکوپ جایگزین آن کنند.

فضانوردان آتلانتیس طی ماموریت ترمیم هابل پنج راهپیمایی فضایی به منظور نصب تجهیزات جدید از جمله دوربین شماره سه میدان دید وسیع و تعمیر برخی قسمتهای هابل به انجام رساندند و هابل اکنون بیشتر از هر زمان دیگری به نور حساس بوده و همین خصوصیت کیفیت رصدهای آن را به میزان چشمگیری افزایش داده است.

گروه پنج تایی استفان

این تصویر که گروه پنج تایی استفان را نشان می دهد توسط دوربین جدید هابل به ثبت رسیده است. این گروه در عین حال به گروه برخوردی 92 هیکسون نیز شهرت دارد. مطالعات نشان داده است عضو NGC 7320 این گروه که در چپ و بالای تصویر قرار گرفته نسبت به دیگر اعضای گروه هفت بار به زمین نزدیک تر است.

کهکشان NGC 6217

کهکشان NGC 6217 در واقع اولین تصویری است که پس از تعمیرات و بهبود تجهیزات هابل توسط این تلسکوپ به ثبت رسیده است. تصویر این کهکشان که در فاصله 6 میلیون سال نوری از زمین قرار گرفته به واسطه آزمایش دوربین جدید هابل به ثبت رسیده است.

NGC 6302 یا سحابی پروانه ای

به گزارش مهر، این پدیده کیهانی شباهت بسیار زیادی به پروانه ای زیبا دارد اما در واقع آنچه این سحابی به نام سحابی پروانه ای را به پروانه شبیه کرده است حجم عظیمی از گازهای آشفته است که تا حرارت 36 هزار درجه فارنهایت داغ شده اند و در سرعتی بیش از 965 هزار و 606 کیلومتر بر ساعت در حال درنوردیدن فضا هستند. سرعتی که برای سفر از زمین به ماه در 24 دقیقه کافی خواهد بود. ستاره ای در حال مرگ نیز در مرکز این سحابی قرار گرفته است.

ستارگان خوشه ستاره ای امگا

این تصویر شگفت انگیز از دیگر تصاویر جدیدی است که هابل با تمرکز بر روی مرکز خوشه ستاره ای امگا به ثبت رسانده است این خوشه با عمری در حدود 10 تا 12 بیلیون سال دارای بیش از 10 میلیون ستاره است و در فصله 16 هزار سال نوری از زمین قرار دارد.

به گزارش مهر، ستاره های سفید یا زرد در این تصویر ستاره هایی جوان در ابعاد خورشید هستند، ستاره های نارنجی رنگ نیز ستاره هایی رو به مرگ هستند که در حال از دست دادن سوخت خود هستند. همچنین ستاره های قرمز رنگ در این تصویر اجرامی هستند که تمامی سوخت خود را از دست داده اند و به اجرامی قرمز رنگ و عظیم با ابعادی چند برابر خورشید تبدیل شده اند. بر اساس گزارش بی بی سی، ستاره های آبی رنگ در نهایت نشان دهنده ستاره هایی هستند که تقریبا مرده اند و در تلاشند با سوزاندن هلیوم طول عمر خود را افزایش دهند.




پیچک