سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : سه شنبه 87/8/28 | 3:16 عصر | نویسنده : روح الامین

مشاهده‌ی کار آنزیم

آنزیم‌ها پروتئین‌هایی هستند که واکنش‌های شیمیایی را در ارگانیسم‌های زنده کاتالیز میکنند.

کاتالیز چیست؟

زمانی که آنزیم یک واکنش شیمیایی را کاتالیز می‌کند سرعت واکنش رو به افزایش می‌‌رود و بنابراین در بازه‌ی زمانی قابل قبولی انجام می‌شود و آنزیم هم تغییری نمی‌کند.

واکنش شیمیایی درون ما هم اتفاق می‌افتد؟

بله! یک مثال ساده گوارش است. فرایندهای زیادی در هضم غذایی که می‌خورید و در اختیار بدنتان قرار می‌گیرد دخالت دارد که واکنش شیمیایی است.

چطور می‌توان کار آنزیم را مشاهده کرد؟

یک دسته از آنزیم‌ها، پروتئازها هستند. پروتئاز به این معنی است که آنزیم‌ها پروتئین‌ها را به واحد‌های ساختاری آمینو‌اسید تجزیه می‌کنند.

 شکل گیری شبکه ی پلیمری ژلاتین

مارپیچ سه تایی پروتئین ژلاتین

توالی آمینو اسیدی

 ژله دارای  مقدار زیادی پروتئین به نام ژلاتین (Gelatin) است و بقیه مواد آن را شکر، طعم دهنده و رنگ خوراکی تشکیل داده است.
 ژلاتین(Gelatin)حاوی 18 نوع آمینو اسید متفاوت است. 
بعضی میوه‌ها حاوی پروتئاز هستند. وقتی میوه به ژله اضافه می‌شود می‌توانیم اثر پروتئاز روی ژلاتین را مشاهده کنیم. پروتئاز شبکه ی پلیمری ژلاتین را از بین می برد و ژله حالت نیمه جامد خود را از دست می دهد.  

چه چیزهایی احتیاج داریم؟

 

 پودر ژله
• لیوان یکبار مصرف برای ژله
• آب جوش
• یک یخچال
• ظرف برای جوشاندن مقداری میوه
• تعدادی میوه‌‌ی تازه از چند نوع که به تکه های کوچک برش خورده
• کمپوت میوه ازهمان نوع میوه‌ها

چه کاری باید انجام دهیم؟

1. ژله را مطابق دستور روی پاکت درست کنید. آن را در کاسه های کوچک تقسیم کنید به طوری که ارتفاع هر کدام حدودا‌ ً  3cm باشد. هر گروه یا فرد نیاز به یک کاسه ژله به عنوان شاهد (کنترل) دارد و یک کاسه برای هر کدام از انواع میوه‌ها یا موارد مورد آزمایش نیاز دارد.

2. مشاهدات خودتان از ظاهر ژله را در جدول زیر یادداشت کنید.

3. دو یا سه نوع مختلف از میوه‌هایی که می‌خواهید بررسی کنید را بردارید. برای هرکدام در دماهای متفاوت (دمای یخچال، اتاق، جوشیده ،جوشیده و سپس سرد شده در دمای اتاق) مقداری تهیه کنید و سپس همین کار را برای میوه‌های کمپوت شده انجام دهید.

4. تکه‌ی کوچکی از میوه‌ی آماده شده را در کاسه‌ی ‌مخصوص خودش قرار دهید. (می‌توانید نام آنها را روی کاسه‌ها بنویسید تا اشتباه نشود). یکی از کاسه‌ها را برای کنترل نگه دارید. تکه‌های میوه نباید خیلی آبدار و نه خیلی خشک باشند.

5. بگذارید کاسه‌ها به مدت 30 دقیقه بماند.





پیچک