سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : پنج شنبه 87/7/18 | 4:27 عصر | نویسنده : روح الامین
انرژی تاریک ؛ یک فریب بزرگ ؟
 http://i34.tinypic.com/2ymyckw.jpg
انرژی تاریک یکی از بزرگ ترین رازهای فیزیک مدرن است، اما شاید مطابق نظرات فیزیکدانان دانشگاه آکسفورد چیزی بیش از یک فریب نباشد.

مشکلی که پیش روی متخصصان فیزیک نجومی است این است که آن ها باید چرایی انبساط همیشگی جهان با سرعت فزاینده را شرح دهند.رایج ترین توضیح این است که نوعی نیرو وجود دارد که تسریع انبساط جهان را موجب می شود. این نیرو عموماً به انرژی تاریک مرموز نسبت داده شده.

اگرچه انرژی تاریک می تواند به چیزی تعبیه شود،نظریه پردازان آکسفورد حتی پیشنهاد عصبانی کننده تری را مطرح می کنند.آن ها خاطرنشان می کنند که ممکن است ما در مکان بسیار خاصی در جهان زندگی کنیم،ما در یک فضای خالی بزرگ که چگالی ماده در آن بسیار کم است هستیم.این نظریه در برابر اصل کوپرنیکی پروبال گرفت که یکی از مفید ترین و ماندگارترین نظریه ها در فیزیک است.

کوپرنیک از جمله نخستین دانشمندانی بود که درمورد این که ما در مکان خاصی در جهان نیستیم و این که هر نظریه ای که اظهار کند ما استثنایی هستیم غلط است به بحث نشست.این اصل مستقیماً ما را به سمت جایگزینی تصور کلی زمین-مرکز با مدل ظریف خورشید-مرکز سوق داد.

انرژی تاریک ممکن است همچون انبساطی به نظر آید،اما با اصل قابل احترام کوپرنیک سازگار است.از طرف دیگر این طرح که ما در مکان خاصی در جهان زندگی می کنیم ضربه زدن به خیلی از دانشمندان است.فیزیکدانان مستقل در آکسفورد مقاله شان را با خاطرنشان کردن این که آزمایشات آینده اصل کوپرنیک،باید به ما در یافتن ایراد این معما کمک کند به پایان رساندند.

 




پیچک